آزادی و آزادگی؛ منشور جهانی حسين(ع) از قتلگاه كربلا

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اندیشه جويان و آدرس mohammad-taha.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد
.






آمار مطالب

کل مطالب : 450
کل نظرات : 48

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 4
باردید دیروز : 155
بازدید هفته : 363
بازدید ماه : 358
بازدید سال : 1949
بازدید کلی : 207059
آزادی و آزادگی؛ منشور جهانی حسين(ع) از قتلگاه كربلا

آزادی و آزادگی؛ منشور جهانی حسين(ع) از قتلگاه كربلا

گروه انديشه: «اگر دين نداريد و از ر‌‌‌‌‌وز رستاخيز نمی‌هراسيد، در زندگی دنياتان آزاده باشيد»؛ اين سخن حضرت سيدالشهداء، يك پيام عمومی و يك منشور جهانی از قتلگاه كربلا، به همه جهانيان و در همه زمان‌هاست كه در آن آزادگی و آزادی‌خواهی، مقدم بر دين‌داری معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) يكی از شواهد و دلايل قرآنی قيام امام حسين(ع)، آزادی و آزادگی است و برای آشنايی با روح شجاعت، شهامت و شخصيت معنوی و ذات عاطفی و انسانی آن امام همام(ع) به پيام عمومی و منشور جهانی ايشان كه همانا آزادگی و آزادی‌خواهی است، می‌پردازيم:

اصل آزادی و حريت يكی از اصول برنامه‌های خاتم الانبياء (ص) بود كه اين اصل در سوره اعراف آيه 157 چنين بيان شده است:« وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِی كَانَتْ عَلَیْهِمْ؛ و از [دوش] آنان قيد و بندهایى را كه بر ايشان بوده است برمى‏دارد»، رسالت همه پيام آوران الهی اين بود كه آدمی را به آزادی حقيقی يعنی حريت برسانند و از بندگی غير خدا آزاد ساخته و به بندگی خدا برسانند؛ لذا انسان به هر ميزانی كه «عبد» شود «حر» می‌شود.

هواها و هوس‌ها موجب نفی آزادی درونی انسان می‌شوند و از درون، انسان را به بند می‌كشند. انسانی كه از درون به بند كشيده شد، نمی‌تواند از موهبت آزادی‌های برونی بهره‌مند شود. اميرمؤمنان علی(ع) می‌فرمايند: «لاتكن عبد غيرك و قد جعلك الله حراً؛ حال كه خداوند تو را آزاد آفريده پس بنده ديگری مباش» و «الحر حر و ان مسه الضر؛ انسان آزاد، آزاد است اگرچه در رنج و سختی باشد».

يكی از ابعاد زيبا و جاودانه واقعه كربلا روح آزادگی و رفتار آزادمنشانه امام حسين(ع) است، فراز اين آزادگی امام تا به آنجاست كه از«مرگ» نمی‌هراسد و به عبارتی از مرگ هم آزاد است: «خط الموت علی ولو آدم مخط القلادة علی جيد الفتادة و ما اولهن لهنی الی اسلافی اشتياق يعقوب الی يوسف؛ مرگ بر فرزندان آدم لازم افتاده همانند گردنبند كه لازمه گردن دختران است و من به ديدار نياكانم آن چنان اشتياق دارم كه يعقوب(ع) به ديدار يوسف(ع) اشتياق داشت».

در روز عاشورا هنگامی كه امام حسين(ع) هجوم نابخردان بی‌وجدان دشمن را به خيمه‌ها و خانواده‌های بی‌‌پناه مشاهد كرد، در حالی كه به سختی نيم‌خيز شده بود، فرياد برآورد: «ويلكم يا شيعة آل ابی‌سفيان، ان لم‌يكن لكم دين و كنتم لاتخافون المعاد فكونوا احراً فی دنياكم؛ ای پيروان خاندان ابی‌سفيان، اگر دين نداريد و از روز رستاخيز نمی‌هراسيد، در زندگی دنياتان آزاده باشيد».

اين سخن امام حسين(ع) يك پيام عمومی و يك منشور جهانی از قتلگاه كربلا، برای همه جهانيان و در همه زمان‌هاست كه مضمون آن مقدم بودن آزادگی و آزادی‌خواهی بر دين‌داری است و لازمه انسانيت انسان، چه ديندار و چه بی‌دين، همانا آزاده بودن اوست.

  


تصاویر زیباسازی نایت اسکین

تعداد بازدید از این مطلب: 204
موضوعات مرتبط: موضوعات متفرقه , ,
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود